onsdag 30 januari 2013

Upplysningstiden


                                                  Candide.
Boken som jag läser heter Candide. Bokens Epok är ”upplyssningstiden”.  Det var en kulturhistorisk rörelse i Europa vid mitten och slutet av 1700-talet. Kulmen nåddes i Frankrike under Voltaire och encyklopedisterna. Upplyssningen hämtade sin livskraft från naturvetenskapens framsteg och den åtföljande trovärdighetskrisen med den kristna religionen. Istället för religionen så vände man sig till deism och naturlig religion.

Upplysningens viktigaste idé var tron på människans förnuft. "Alla människor är kapabla att tänka själva", därför ska man inte tro på sådant som en skapare eller annat.
Sjuårskriget kallas det krig som 1756-1763 fördes mellan den ena Tysk-romerskariket, Frankrike, Ryssland, Sverige och den andra Preussen och Storbritannien. De viktigaste orsakerna var Storbritannien och Frankrikes makttävlan på haven och i kolonierna, samt rivalitetet mellan Tyskromerska-riket och Preussen.

Under 1700-talet så var kvinnornas situation inte så bra, de kämpade väldigt mycket för att få sina rättigheter. Feministerna försökte få männen och kvinnorna jämnlika men de misslyckades. Detta pågick fortfarande efter franska revolutionen.

 Under 1700 och 1800-talet gjordes många uppfinningar som används på olika sätt än idag. Många uppfinningar gjordes under denna tid som gjort vår vardag mycket bekvämare. Några uppfinningar är t.ex. ångmaskinen, elektriciteten och bilen. Utan dessa stora uppfinningar så skulle det bli väldigt svårt att leva i detta samhälle.  

Det viktiga med 1700-talets litteratur var att människan själv hade förnuft, ”människan är kapabel att tänka själv. 

Romantik


Dracula
Jag har läst en bok som skrevs under  romantikens epok. Romantikens storhetstid varade från slutet av 1700- talet till ungefär mitten på 1800-talet. För romantiken var känslan viktigare än förnuftet och fantasin 
viktigare än verkligheten. Naturen och känslor var det nya sättet att uttrycka sig med och man fascinerades av det främmande, det utländska. Det handlade mycket om att lyfta fram känslorna och fantasin.

Under 1700-1800 talet i Sverige så hade kvinnorna bara en roll, det var att föda barn, uppfostra dom och lyda sin make. Kvinnorna hade inte någon rätt till skillsmässa och dom var inte heller lika mycket värda som männen var. Det fanns inga kvinnor på dom högre posterna utom drottningen. Om samhället skulle sett ut så här idag så skulle det nog vara kaotiskt.

På 1700-talet så kom man på många bra uppfinningar som har förenklat vår vardag  t.ex bilen , electriciteten, ångmaskinen och kameran som var dom största. Ångmaskinen var väldigt viktig, för under 1700-1800 talet så pågick den industriella revolutionen,  och på så sätt växte samhället och utvecklades. Bilen var viktig, för vad skulle vi gjort idag om vi inte hade bil. Bilen underlättar väldigt mycket för oss om vi ska ta oss någonstans och om vi hade vart utan elektricitet idag så skulle vi ha svårt att överleva för ungefär hela vårt samhälle idag är uppbyggt av elektricitet.

Dom viktiga sakerna i litteraturen under romantiken var, känslor, det onaturliga, sagor, återuppståndelse,  som de påhittade vampyrerna i boken Dracula.


Källor : http://sv.wikipedia.org/wiki/Romantiken , http://www.ne.se/romantik , http://kursnavet.se/kurser/svenskab_aso_uppdaterad/htm/modul3/03_04.htm

Realismen

Realismen
Boken ”det går an” hör till den litterära epoken realismen som varade från 1830-talet till sent 1800-tal. Realismen kan förknippas med liberalismen som är en politisk ideologi som förknippas med julirevolutionen i Frankrike och även frihet.

I samhällen under realismen ökade medelklassen och små byar förändrades till städer med industrier, därför blev Sveriges ekonomi bättre och gick från ett U-land till I-land. Det blev tvång för barn att gå i skolan så fler lärde sig att läsa och alla blev mer kunniga. Det ledde till att fler köpte böcker. Tidningarna kom ut och många skrev insändare om saker som sedan kunde diskuteras av de som läst insändaren. Det ledde till att politiken blev mycket viktigare än tidigare.

Kvinnornas var helt okej, de började få mer respekt och i slutet av 1800-talet så fick de äga egna saker och komma ut i arbetslivet så att de kunde få egen lön. Rösträtten för kvinnor hade ännu inte införts så männen hade mycket större roll i samhället här i Sverige. Barnarbete förekom också. Många hade tuffa jobb med tunga verktyg och de hade väldigt långa arbetstider med låga löner. Men på den tiden hade folk så höga krav på livet så att det var värt.

Ett ord som besktiver epoken och den tiden är ”verklighet”. Genom vetenskap fick man reda mer på hur saker egentligen fungerade och var. De skildrade omvärlden så realistiskt som möjligt och de började se allting ur vetenskapliga perspektiv. Man slutade skriva om hjältar och övernaturliga händelser som man gjorde i romantiken. Det man skrev var verklighetsbaserat.

 

Realism

Pappa Goirot
Boken ”Pappa Goirot” kommer från epoken realism. Realismen som litterär epok pågick från omkring 1830-1890.  Under epoken strävade man efter att skildra omvärlden så realistiskt som möjligt, alltså är böckerna som skrevs verklighetstrogna. Realismen är nära förknippad med ideologin liberalism vilket gör att man kopplar det vidare till julirevolutionen i Frankrike.
1830-1860 var en tid som präglades av snabb industriutvecklingen. Det var många människor som flyttade från landsbygd till städer för att få arbete. Där levde ett flertal under omänskliga förhållanden och hade långa arbetstider för en låg summa pengar. Även sådant som barnarbete var vanligt under denna tid.
Industriutvecklingen innebar att även att tidnings- och bokutgivningen utvecklades. Man kunde nu massproducera böcker billigt med hjälp av maskiner. Fler människor lärde sig även att läsa vilket gjorde att författare kunde börja sälja mer böcker till privatpersoner och inte kyrkan eller staten.
Kvinnornas situation i samhället växte på många sätt under 1800-talet. Hon fick bl.a. rätt till en egen inkomst och rätt till att ärva. Hon kunde även ta examen men dock en begränsad sådan. Kvinnor blev alltså under realismen mer självständiga och respekterade i samhället.
Som jag tidigare nämnde ville man skriva så verklighetstroget som möjligt under realismen. Man ville inte att läsaren skulle drömma sig bort i sagornas värld och förstå hur många andra människor levde. Klasskillnader var under denna tid stora vilket inspirerade många författare till att skriva om just det. Vissa hade hopp att med hjälp av sin bok kunna förändra samhället och göra det mer jämnställt.  
Källor:   http://sv.wikipedia.org/wiki/Realismens_litteratur
      http://www.ur.se/Produkter/158024-Hej-litteraturen!-Realismen
     http://jimmywest.se/other/sv_rom-real/index.php?page=Realismen                                                                                          

tisdag 29 januari 2013

Modernism



 Processen, Frank Kafka


Boken Processen är skriven utav Frank Kafka, och hör till epoken modernism. Modernismen utspelar sig i sekelskiftet mellan 1800-1900 talet, och man kännetecknar modernismens litteratur genom avancerade berättarstrukturer, och det var viktigt att förstå och skildra det man trodde skulle ha en stor betydelse i framtiden. Allting med modernismen skulle vara helt nytt, kronologi, skiljetecken, och verken blev nästan som rebusar som läsarna efter bästa förmåga skulle lösa. Det fanns många olika modernistiska rörelser som hade program för hur litteratur skulle skrivas, t.ex. dadaism, futurism, imagism samt expressionism. Frank Kafkas verk tillhörde expressionism, även då han var kritisk till rörelsen.      
                                                             
Under modernismen levde man i ett patriarkaltsamhälle och kvinnan skulle stanna hemma och sköta hushållet och fostra barn, medans mannen stod för den ekonomiska parten. Boken utspelar sig i Tyskland under Europas mest kaotiska tid, Första Världs Kriget. Fattigdom, svält, orättvisa, & ekonomiskt kaos fanns överallt  och i boken berättar Kafka om människans kamp mot en omänsklig och oförstålig makt, vilket också återspeglas i verkligheten under Första Världs Kriget då Kafka kom från en judisk släkt och var som många andra judar förföljd och hatad. 

Men ur modernismen kom också några ljusa stunder. Albert Einstein uppfann den allmänna relativitetsteorin vilket förklarade varför Isac Newtons teori om planeternas rörelse inte stämde, samt många andra uppfinningar som om den brownska rörelsen som bevisar atomerna (samt molekylernas) existens. 

källor: http://www.ne.se/modernism/257635  
           http://www.ur.se/Produkter/158025-Hej-litteraturen!-Modernismen
           http://sv.wikipedia.org/wiki/Modernismens_litteratur

måndag 28 januari 2013

Målet med kursen


Kunskapskrav för beyget E:

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak
fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att
göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter,
orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse. Dessutom kan
eleven, utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och
föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i
olika verk. Eleven kan också föra enkla resonemang om verket med kopplingar till dess
upphovsman. Eleven drar då till viss del underbyggda slutsatser om hur verket har
påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.


Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna
samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra
sina texters budskap.

tisdag 15 januari 2013

Hej 9D och välkomna till er litteraturblogg!
Det är här jag kommer att lägga ut era uppgifter och ni ska publicera era läxor här.

Något att komma ihåg är att ALLTID skriva etikett när ni ska publicera ett inlägg. Ni ska skriva två etiketter: ert namn och epoken ni placerar er bok i. Mellan dessa två ord ska det vara ett komma, ex. Linda, Romantiken

Min planering bygger på att ni respekterar dead line. Detta innebär krasst att om ni inte publicerar i tid kommer ert inlägg att hamna längst ner i min prioriteringshög. Om ni inte gjort läxan i tid, kommer ni heller inte att kunna delta på lektionerna vilket jag kommer att markera med ett F (tid ni ska ta igen).

Upplägget för denna kurs bygger på att ni läser er bok hemma, och får tid i skolan till att 1) leta fakta och 2) deltar i gruppdiskussioner där ni ska presentera det ni har kommit fram till. Gruppens uppgift är sen att jämföra fakta från olika epoker för att hitta den röda tråden. Ibland kommer vi att ha helklassdiskussioner och i denna kurs kommer det ingå en fotouppgift och en "göra-film"-uppgift.

Grovt ser planeringen ut så här:
-smygstart v. 3
- läsning av boken på alla lektioner v. 4,
- 25% av boken ska vara läst till tisdag v. 5, uppgift att redovisa tisdag v. 6 (NP torsdag v. 5 - lektion går bort)
- 50% av boken ska vara läst till tisdag v. 6, uppgift att redovisa tisdag v. 7 (NP onsdag v.6 - lektion går bort)
-75% av boken ska vara läst till tisdag . 7, uppgift att redovisa torsdag v. 7
-100% av boken ska vara läst till tisdag v. 9, uppgift att redovisa torsdag v. 9
- v. 10 filmskapande
- v. 11/12 Litteraturhistoriaprov


Kunskapskraven för kursen publicerar jag i ett eget inlägg.

Lycka till! /Linda